Ordormen

Kunde

Skoleprosjekt

Kategori

Android App

Hva ble gjort?

Kodet i Android Studio
Illustrasjon
Appdesign

Ordormen

Brief

Kode og designe en spillapplikasjon, en ordstjerne i Android studio som skal fungere i både liggende og stående format. Med inspirasjon fra VGs ordstjerne. Brukeren skal informeres om relevant informasjon underveis i spillet. Ta høyde for endring av språk mellom engelsk og norsk.

Løsning

Lagde en ordstjerne i form av en orm med barn og unge som målgruppe. Ordormen har 7 bokstaver hvor bokstaven i midten må være med i alle ordene. Løsningsordene ligger i arrays i xml som vises for brukeren som en liste i en ny aktivitet/skjermbilde dersom “fasit” blir trykket. Under tittelen vises hvor mange ord man har klart og hvor mange som gjenstår. Hint er mulig å få der deler av løsningsordet vises ved å trykke på hint i høyre hjørnet. Det er mulig å se hvilke ord brukeren har funnet hittil i en skrollbar liste nederst på skjermen. Tilbakemeldinger gis underveis som toasts slik at bruker vet hva som er blitt gjort riktig og galt. Ved rotasjon av telefonen bevares spillets tilstand. Spillet er både tilpasset norsk og engelsk, ved at brukeren endrer språkinnstillinger på mobilen. 

Utdrag av koden i Android Studio

xml med Constraint Layout
Javakode for fasiten
Javakode for MainActivity – trykk på hint